תחום פיתוח סביבת הלמידה במוסדות חינוך באגף בכיר מיפוי ותכנון, מינהל הפיתוח, פועל במטרה להוביל חשיבה הוליסטית, לפתח וליישם קווי מדיניות לעיצוב המבנה החינוכי, התאמתו למאה ה-21, בדגש על היבטים פדגוגיים, עיצוביים, חברתיים וקהילתיים כפועל למיטוב מערכת החינוך ותרומתה החשובה לרווחת התלמידים. היבטים אלו נתפשים כמשפיעים על יצירת אקלים בית-ספרי מיטבי, תורמים לתהליכי למידה-הוראה-הערכה, לפעילות החינוכית ולהתנהגות חברתית חיובית. סביבה לימודית מעוצבת ומושכלת, מאפשרת תהליכי סוציאליזציה ותהליכי חשיבה מסדר גבוה, ואף תורמת לתהליכי עיצוב התנהגות, הפחתת תופעות של השחתה, חיכוך ואלימות.
האגף מוביל עשייה – קונקרטית ותיאורטית - רחבת היקף ופורצת דרך מזה שנים רבות ובערוצים מרובים. נוכח האתגרים העומדים בפני מערכת החינוך בתחום ההתאמות לעידן הלמידה המשתנה, אנו רואים בשינוי מראה פניהם של מרחבי הלמידה במוסדות החינוך מרכיב חיוני ללמידה המשמעותית שאנו שואפים להנחיל לתלמידים, תוך הבאת חדשנות אדריכלית למוסד החינוכי, בראיית החינוך בהווה ובעתיד.
תכנון המוסד החינוכי לוקח בחשבון את המבנה, מרחביו וחצרותיו כיחידה אחת, בהתאם לדגשים הפונקציונאליים, החינוכיים, המרחביים והקהילתיים כאחד. אל מול עיננו עומדת דמותו של הלומד במאה ה-21 וצרכיו מול אתגרי העתיד. כמו גם את צרכי הצוות החינוכי להתאמת הסביבה הפיזית לאסטרטגיות ופרקטיקות הוראה/למידה מתקדמות, לקידום מודלים פדגוגיים חדשניים.
מינהל הפיתוח מקדם מספר מהלכים לתכנון ועיצוב המוסד החינוכי, הן במוסדות חינוך חדשים והן במוסדות חינוך קיימים. במסגרת זו התחום מסייע בייעוץ מקצועי ופיתוח המודעות בתחומים הקשורים לעיצוב הסביבה הלימודית המורחבת, בהיבטים של חדשנות אדריכלית ועיצובית, בראי תפישות ומודלים פדגוגיים חדשניים, תוך השתתפות בתקצוב פרויקטים יחודיים לשיפור החזות של מבני חינוך.