מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המינהל לפיתוח מערכת החינוך
הצהרת נגישות

מיפוי ותכנון מוסדות חינוך

share
שתפו עמוד:
מיפוי ותכנון מוסדות חינוך

האגף למיפוי ותכנון אחראי על התכנון הפיסי של מערכת החינוך על כל גווניה ושלביה בכל הרשויות המקומיות בישראל - מגני ילדים לגילאי טרום חובה ועד כיתות י"ב.

 עבודת התכנון מתבססת על ניתוח תהליכי ההתפתחות העירונית והדמוגרפית של הרשויות המקומיות והאזוריות, ועל יישום מדיניות המשרד בתחום החינוכי, החברתי והארגוני. העקרונות המנחים את האגף בעבודתו הם אבטחת רמת קיום נאותה של המערכת וארגון אופטימאלי שלה, תוך דגש על ניצול משאבים קיימים וייעול וחסכון בשימוש בהם.

 האגף קובע את תוכנית הפיתוח השנתית של מינהל הפיתוח בתחומים הבאים: בניית מבני בתי ספר חדשים, הרחבה וחידוש מבנים קיימים, החלפת מבנים שנבדקו ונקבעו כפסולים ואבטחת אמצעים חלופיים לבניית קבע, כגון קביעת הצורך במימון מבנים זמניים, קביעת מיפוי בין יישובי לצורך השתתפות במימון הסעות וקביעת הצורך בשכירות מבנים לצורך אישור השתתפות בתשלום שכר דירה. האגף קובע את ייעודן של ההקצאות התקציביות השנתיות של תקציב הפיתוח.

 הלקוחות העיקריים של האגף הן הרשויות המקומיות. העבודה השוטפת מתבצעת ע"י פנייה של הרשויות לאגף.

תחומי פעילות האגף

תכנון ומיפוי עירוני

האגף פועל מול משרדי ממשלה, מוסדות התכנון, רשויות מקומיות, חברות תכנון ועוד על מנת להבטיח הקצאות מגרשים לבניית מוסדות חינוך. האגף מתייחס ומלווה את תהליכי תכנון תב"ע בתחום התשתיות הפיזיות הנחוצות למערכת החינוך ומעורב בתכניות כוללניות, תכניות אסטרטגיות ברמות שונות ותכניות אב. האגף אחראי על קביעת עקרונות התכנון לבינוי מוסדות חינוך.  

מיפוי ותכנון מערכת החינוך בישראל

האגף מכין באופן שוטף תחזיות דמוגרפיות ברמה ארצית, מחוזית, אזורית ויישובית. התחזיות מבוססות על נתוני מצב קיים במערכת החינוך לאורך שנים, על לידות חי ועל נתוני בנייה חדשה ברשויות המקומיות.

האגף אחראי על ניהול המצאי הקיים של מבני ומתקני החינוך המצויים ברשויות המקומיות.

האגף קובע את הצורך והעיתוי של הקמת מבנה חדש; הצורך בהרחבת מבנה קיים או חידוש בלבד של מבנה קיים; הצורך בהחלפת מבנה פסול; קובע מיפוי בין-יישובי לצורך מתן אישור להשתתפות בהסעות; מאשר הצורך לשכור מבנים לצורך השתתפות בשכר דירה. כל זאת בהתאם לתחזיות ולמצאי הקיים.

 האגף מכין פרוגרמות לתכנון מוסדות חינוך עבור כל אחד מהסוגים השונים של מוסדות החינוך הקיימים במערכת החינוך בישראל. הפרוגרמה מהווה הכרה עקרונית בצורך בבנייה והינה מסמך שעל פיו יש להכין את התוכניות האדריכליות של המוסד. הפרוגרמה מורכבת משני חלקים: 

  1. פרוגרמה חינוכית - מגדירה את אופי המוסד ואת גודלו המתוכנן לפי המאפיינים של: סוג המוסד (חינוך רגיל או חינוך מיוחד), טווח הכיתות (יסודי או על סודי) ומספר הכיתות והתלמידים.
  2. פרוגרמה פיסית - מגדירה ומאפיינת את הפונקציות וגודל השטחים הבנויים הדרושים לביה"ס המתוכנן.
    לצורך הכנת הפרוגרמות קיים קובץ של פרוגרמות סטנדרטיות עבור סוגים שונים של מוסדות.
האגף אחראי על אישור התוכניות האדריכליות לבניית מוסדות חינוך חדשים וחדשניים והרחבת מוסדות חינוך קיימים. התוכנית נבדקת על ידי צוות אדריכלים-יועצים בהתאם לפרוגרמה החינוכית והפיזית של המוסד, כפי שאושרה על ידי האגף, ובהתאם להוראות חוזרי מנכ"ל משרד החינוך, להוראות חוק התכנון והבנייה ולהוראות תכנון של משרדים אחרים כגון משרד הבריאות (לעניין מתקני בריאות) ומשרד הביטחון (לעניין מרחבים מוגנים ומקלטים).
 

האגף מוביל מהלכים בתחום פיתוח סביבות למידה ופועל להובלת חשיבה הוליסטית, לפיתוח וליישום קווי מדיניות לעיצוב המבנה החינוכי והתאמתו למאה ה-21, בדגש על היבטים פדגוגיים, עיצוביים, חברתיים וקהילתיים למיטוב מערכת החינוך. נוכח האתגרים העומדים בפני מערכת החינוך בתחום ההתאמות לעידן הלמידה המשתנה, שינוי מראה פניהם של מרחבי הלמידה במוסדות החינוך מהווה מרכיב חיוני ללמידה משמעותית, תוך הבאת חדשנות אדריכלית למוסד החינוכי בראיית החינוך בהווה ובעתיד.

תוכנית העבודה השנתית לבנייה חדשה

האגף מכין את תוכנית העבודה השנתית לבנייה חדשה לפי סדרי עדיפויות. האגף מקבל מדי שנה מרשויות המקומיות בקשות לבניית מוסדות חינוך חדשים והרחבת מוסדות חינוך קיימים. הבקשות נבדקות בהתאם לתחזיות והמצאי הקיים במוסדות החינוך. הבקשות מאושרות לפי סדר עדיפויות ומהוות את הבסיס לתוכנית העבודה לתקצוב הפרוייקטים. התקצוב נקבע בהתאם לסדרי העדיפויות והיקף התקציב שהמשרד מקבל מדי שנה.

אבטחת אמצעים חלופיים לבניית קבע

בהתאם לתחזיות ולנתונים לגבי מצאי המבנים הקיים, קובע האגף את העיתוי לבניית קבע חדשה או את הפתרונות החלופיים הבאים:

  1. קביעת תוכנית מיפוי בין יישובית לצורך אישור השתתפות במימון הסעות.
    הוא כלי תכנוני שנועד לאפשר למשרד החינוך להשיג יעדים חינוכיים וחברתיים, להפעיל את המערכת בחיסכון כלכלי ולקבוע את שיעור ההשתתפות התקציבית של המשרד בנושאים כגון בנייה חדשה, חידוש מבנים והשתתפות בהסעות. המיפוי הבין יישובי נקבע לאחר התייעצות עם מנהל המחוז או  עם נציגו וכן בתיאום עם הרשויויות המקומיות המיפוי קובע את מקום הלימודים של התלמידים תוך מגמה להיענות לצורכים מצד אחד ולהשיג את יעדי המשרד מצד שני. מיפוי בין יישובי נקבע אך ורק כאשר אין פתרון מקומי.
  2. אישור השתתפות במימון מבנים זמניים.
  3. אישור שכירת מבנים לצורך השתתפות בשכר דירה.

יישומי- GIS מערכת מידע גיאוגרפי

בתהליך קבלת ההחלטות נעזר האגף גם במערכת GIS - מערכת מידע גיאוגרפי ממוחשב. בסיס הנתונים יש שכבות מידע שנרכשו מגורמים חיצוניים ושכבות מידע שהמשרד יצר - שכבת מוסדות (גני ילדים ובתי ספר) ושכבת תלמידים לשנים תשס"ג, תשס"ד, תשס"ה (גנ"י - רק תשס"ה). המערכת מאפשרת הצגת נתונים  מרחביים, גראפיים וטבלאיים וכן מאפשרת ניתוחים דמוגראפיים וסוציו-אקונומיים שונים.